نحوه استفاده از چكش تخريب

۱۴ بازديد

چگونه از چكش تخريب استفاده كنيم؟چكش تخريب در صنعت ساختمان، كاربرد هاي زيادي دارد و از سخت ترين ابزارها به شمار مي رود. اين ابزار قدرتمند در سقوط سازه هاي بزرگ بتني بسيار كارساز است. استفاده نادرست از اين دستگاه مي تواند براي كاربر خطرناك باشد. پس در اين مقاله قصد داريم تا طريقه استفاده درست از آن را بياموزيم. با دكتر ابزار همراه باشيد.
نكات مهم در استفاده از چكش هاي تخريبچكشهاي تخريب ابزار هاي سنگيني هستند و استفاده صحيح از آنها براي دفع آسيب ها و خطرات احتمالي ناشي از لغزش اين ابزار مهم است. هنگام استفاده از آنها استفاده از وسايل ايمني مانند كلاه ايمني، دستكش ايمني و چكمه هاي ايمني انگشتان استيل براي جلوگيري از آسيب به دست و پا ضروري است. از اين وسيله در نزديكي همكاران خود استفاده نكنيد زيرا ممكن است به طور تصادفي به آنها آسيب برساند. از عينك ايمني براي جلوگيري از آسيب ديدن چشم استفاده كنيد.براي جلوگيري از لغزش و بروز صدمات به خود، با اعمال فشار محكم بر روي چكش، مي توانيد به ميزان مناسبي نيرو را بر روي منطقه اي كه قصد تخريب آن را داريد وارد كنيد.هرگز نوك دستگاه  را به سمت خود قرار ندهيد چرا كه ممكن است خطر جاني به همراه داشته باشد و منجر به آسيب تصادفي شود. همچنين از قرار دادن نوك دستگاه  در جهت عمود خودداري كنيد زيرا فقط يك سوراخ را در يك نقطه خاص ايجاد مي كند.

استفاده صحيح قرار دادن نوك در يك زاويه و اشاره به پايين است.احتياط هنگام چرخاندن دستگاه به سمت بالا از موارد مهمي است كه توجه به آن الزامي است. هنگام چرخاندن چكش به سمت بالا بايد احتياط بيشتري داشته باشيد. با عجله دستگاه را به عقب نيندازيد زيرا ممكن است منجر به آسيب به سر شود. نوسان تدريجي به سمت بالا و به دنبال آن استفاده از مچ دست براي وارد آوردن ضربه به جسمي كه قصد تخريب آن را داريد ، روش صحيحي است.چندين ويژگي وجود دارد كه بهتر است هنگام افزودن چكش تخريب به مجموعه ابزار خود به آنها توجه كنيد:
يك چكش تخريب ارتعاش بالاتري نسبت به ديگر ابزارها دارد. در مدل هاي گران قيمت معمولاً از فناوري استفاده مي شود كه لرزش آن را كاهش مي دهد. به خصوص وقتي كه شما براي مدت طولاني كار  قصد كار كردن با آن را داريد،  نيروي زيادي به دست شما نمي رسد. به اين ترتيب مي توانيد مدت طولاني تري به كار خود ادامه دهيد و درد عضلاني ناخوشايند روز بعد، شما را آزار نخواهد داد.اگر يك چكش تخريبي كه مي خواهيد خريداري كنيد داراي تنظيمات مختلف براي قلم باشد، به راحتي مي توانيد كارهاي مختلفي با آن انجام دهيد.به ويژه هنگام جدا كردن كاشي ها، قسمت مسطح قلم بايد بتواند در پشت كاشي قرار گيرد، بنابراين مجبور نخواهيد بود كه دستگاه را در يك زاويه غيرممكن نگه داريد. تعداد تنظيمات قلمي كه مي توانيد تنظيم كنيد بين چكشهاي تخريب از ۶ تا كمتر از ۱۵ متفاوت است.

بعضي ها اصلاً اين عملكرد را ارائه نمي دهند.به لوازم جانبي كه همراه محصول ارائه مي شود نيز توجه نماييد.  بر روي برخي از اين دستگاه ها، قلم هايي با اشكال و اندازه هاي مختلفي ارائه مي شوند. بسته به كار،مناسب ترين آتها را انتخاب كنيد. براي پوشاندن كابل هاي برق و ايجاد شكافهايي را درون بتن، تعويض كاشي هاي حمام يا تخريب ديوار بتوني بايد از قلمهاي مختلفي كه براي اين كارها ساخته شده، استفاده نماييد.چكش تخريب چگونه كار مي كند؟نيروي اين ابزار كاربردي با ژول نشان داده  مي شود. هرچه تعداد ژول ها بيشتر باشد، دستگاه نيروي بيشتري ايجاد مي كند. به عنوان مثال برش يك شكاف باريك  با شكستن كف بتوني بسيار فرق دارد و  تفاوت بسيار بزرگي ايجاد مي كند. اما  فناوري پشت هر چكش تخريبي يكسان است. سر نمي چرخد، بلكه به عقب و جلو حركت مي كند. با اين حركت،قلم به داخل كاشي ها مي رود و مي توان به راحتي آنها را جدا كرد.اما شما موفق به حفاري يك سوراخ با  اين دستگاه نخواهيد شد. چرا كه براي اين كار ساخته نشده است. قلمي كه با استحكام عظيم بر روي كاشي كاري كف قرار مي گيرد، بايد ثابت بماند. به همين دليل است كه يك چكش تخريب هميشه داراي سه نظام SDS است. قلم كاملاً محكم در آنجا مستقر مي شود و در جاي خود قفل مي ماند.

بيشتر بخوانيد: منظور از ابزار ارگونوميك چيست؟

منظور از ابزار ارگونوميك چيست؟

۲۳ بازديد

ابزار آلات ارگونوميك چه ويژگي‌هايي دارند؟حتما كلمه ارگونوميك به گوشتان آشناست و بارها آنها را شنيده ايد اما مفهوم و معناي آن را به طور دقيق نمي دانيد. در اين نوشته قصد داريم در رابطه با ابزار ارگونوميك و مزيت هاي استفاده از آن برايتان مطالبي را ارائه نماييم بدين منظور ابتدا بايد بگوييم كه ارگونومي كه يك كلمه يوناني است دو قسمت دارد يكي ارگو به معناي كار و نومي به معناي قوانين است. همان طور كه مي دانيد استفاده نادرست و غير اصولي از ابزارآلات، سبب ايجاد مشكلات جسماني مي گردد و همين موضوع دليلي است براي كاهش بهره وري و كارآمدي. اما با پيروي از اصول ارگونومي در طراحي و ساختن يك محصول، كمك مي كند تا طراحي آن به گونه اي باشد كه مشكلي از قبيل دردهاي عضلاني، خستگي بدن و … براي كاربر در حين انجام كار پيش نيايد. در واقع ارگونومي تعيين مي كند كه طراحي يك محصول به چه صورت انجام شود و از آن به چه صورت استفاده شود. اين موضوع به اين دليل حائز اهميت است كه در صورت استفاده از ابزارهاي ساخته شده با اصول ارگونومي، تلاش كمتري براي استفاده از آنها، نياز خواهيد داشت و در پايان روز كاري، احساس مي كنيد كه مي توان ۸ ساعت ديگر كار كرد. امروزه توليدكنندگان ابزارهاي برقي و … بيش از هر زمان ديگري، به فكر توليد چنين محصولاتي هستند. درست است كه اينها قيمت بالاتري دارند اما واقعا ارزشش را دارد آسيبي به امنيت و سلامت  فرد وارد نشود.مزيت طراحي ارگونوميك ابزار چيست؟كسي كه صاحب شركت ساخت و ساز است، هزينه خريد ابزار با كيفيت و آموزش پرسنل، بسيار كمتر از هزينه سلامت كاركنان است. از سوي ديگر براي يك كارگر سلامتي و تندرستي بسيار با ارزش تر است و هرگز دوست ندارد از كار افتاده شود يا دردهايي نظير درد ستون فقزات، درد مچ دست و زانو و … تجربه كند و بر عملكردش تاثير منفي داشته باشد. پس اهميت و مزيت طراحي ابزار ارگونوميك مشخص و معين است.
اصول و استانداردهاي ارگونوميكي در طراحي ابزاردر اين بخش ويژگي ها و فاكتورهايي كه يك محصول اركونوميك مي بايست داشته باشد، بررسي شده است با ما همراه باشيد تا اين موارد را بررسي نماييم. اما علاوه بر مواردي كه در ادامه به آنها اشاره خواهيم كرد، چگونگي استفاده از ابزارآلات نيز مهم است به طوري كه طوري در دست قرار گيرند كه كمترين فشار به بدن وارد شود.
وزن: مهمترين فاكتور بخصوص در طراحي ابزارهاي دستي به شمار مي رود. در طراحي بايد به استفاده از يك دست يا دو دست و زمان نگه داري آن در دست توجه شود. و مي بايست به صورتي باشد كه وزن ان از تعادل خارج نشود.


متريال ساخت: موادي كه استفاده مي شود بايد مرغوب باشد به طوري كه ضد حساسيت، ضد لغزش، نارسانا و در مورد لوازم دستي بايد دسته اي با روكشي در نظر گرفته شود كه ضد تعرق، ضد لغزش و مقاوم به حرارت باشد.
شكل ظاهري: دستگاه طراحي شده مي بايست طوري باشد كه سبب خم شدن دست كاربر نشود. بدين منظور در صورتي كه نيروي واردشده در يك خط مستقيم باشد، ابزارهاييدسته تفنگي گزينه مناسبي هستند و در صورتي كه نيرو به صورت عمودي وارد گردد، دسته مستقيم گزينه ايده آل است.
فاصله بين كليدها: طراحي كليد ها بر روي محصول نه با فاصله كم طراحي شود كه كاربر دچار اشتباه شود و برايش خطر آفرين باشد و نه بيش از حد فاصله داشته باشند كه دچار مشكل شود.
طول دسته: طول دسته نيز در طراحي بسيار مهم است. دسته نه كوتاه بايد باشد و نه خيلي بلند. چرا كه دسته خيلي كوتاه سبب وارد شدن فشار به كف دست مي گردد. پس طول بهتر است حداقل ۱۰٫۲ و حداكثر ۱۴ سانتيمتر باشد.
قطر دسته: آيتم مهم ديگر قطر دسته است كه استانداري كه براي آن در نظر گرفته شده حداقل۳و حداكثر ۴.۶ سانتيمتر بايد باشد. براي محصولات كوچك، اين ميزان بهتر است بين ۰٫۸ تا ۱٫۳ سانتيمتر در نظر گرفته شود.
فاصله دو دسته: موردي ديگري كه در برخي از ابزارها نظير انبرها مهم است، فاصله دو دسته است. ۷٫۶سانتيمتر بهترين فاصله ممكن بين دو دسته است. حداقل ۵٫۱ و حداكثر ۱۰ سانتيمتر.
ضد لرزش: كمترين ميزان لرزش مي بايست براي ابزارآلات برقي و … در نظر گرفته شود.بيشتر بخوانيد: چرخه عملكرد دستگاه جوش چيست؟

چرخه عملكرد دستگاه جوش چيست؟

۲۵ بازديد

شايد براي شما نيز اين سوالات پيش بيايد كه چرخه كاري دستگاه جوش چيست و چه چيزي را مشخص مي كند و چگونه مي توان آن را محاسبه كرد و اساسا اهميت آن در فرايندهاي جوشكاري چيست؟ با دكتر ابزار همراه باشيد چرا كه قرار است در اين محتوا به سوالات مذكور پاسخ دهيم.
DUTY CYCLE در دستگاه جوش به چه معناست؟چرخه كاري دستگاه جوش، مشخص مي نمايد كه چه مدت زماني مي‌توان با دستگاه كار كرد. همان طور كه مي دانيد هر دستگاه جوشي بسته به قدرت و آمپري كه  براي آن تعريف شده، چرخه عملكرد مشخصي دارد  بر حسب درصد بيان مي شود. و در واقع  اين چرخه، درصدي از زمان مي باشد كه دستگاه مي‌تواند در طي يك ساعت به طور مداوم عمليات جوشكاري را انجام دهد.هر چقدر قدرت دستگاه بيشتر باشد، چرخه كاري آن نيز بيشتر است و اما همواره بايد به اين نكته توجه نمود كه اين چرخه نسبت به آمپرهاي مختلف، متغير مي باشد و در واقع در آمپرهاي بالا،دستگاه به سرعت گرم مي شود و در نتيجه چرخه عملكردي آن نيز پايين مي آيد. از ابن رو  ميزان چرخه عملكردي را در آمپر و زمان مشخص مي بايست اندازه گيري نمود.محاسبه چرخه عملكرد اينورتر جوشكاريبه طور كلي نحوه محاسبه مدت زماني كه در طول مدت آزمايش، دستگاه روشن و در حال كار كردن مي باشد، مشخص كننده ميزان چرخه عملكردي است. البته جهت محاسبه مي بايست عوامل موثر در تعيين اين كميت را نيز تعيين كرد كه در زير به آن اشاره شده است:
دماي محيط بر روي آزمايش تاثير مي گذارد و در واقع  هر چقدر دما بيشتر، بهتر.دستگاهي كه ترجيحا مدتي كار كرده باشد و از خاموش شدن آن نيز مدتي گذشته و دستگاه خنك شده باشد.استاندارد تاييد شده در اين زمينه،EN60974-1 اروپا مي باشد و بهترين معيار كاركرد دستگاه در شرايط واقعي است. براي انجام اين آزمايش، دو مرتبه دستگاه را به سربار حرارتي مي‌رسانند و مدت زماني را كه دستگاه در ۱۰ دقيقه كار مي‌كند، به عنوان چرخه كاري آن در نظر  گرفته مي شود.دليل كمتر كار كردن دستگاه هاي جوش نسبت به چرخه عملكرديشايد براي شما نيز اين سوال پيش آمده باشد كه به چه دليل دستگاههاي جوش به اندازه چرخه عملكردي تعريف شده برروي آن، كار نميكند؟ پاسخ اين سوال  را مي بايست در عوامل زير جستجو كرد:
ولتاژ: ولتاژ جوشكاري با چرخه عملكرد رابطه عكس دارد به اين صورت كه هرچه ولتاژ كاري در هنگام كار، بيشتر باشد،چرخه دستگاه كمتر مي شود.دماي محيط: ثبت ميزان چرخه عملكرد دستگاه در دماي استانداردي صورت گرفته است. ممكن است، دماي محيط كار بالاتر يا پايين تر از شرايط آزمايش باشد. در نتيجه چرخه هم ممكن است تغيير كند.تهويه هوا: از عوامل موثر در اختلاف چرخه كار دستگاه است. در صورتي كه دستگاه از ديوار فاصله كافي نداشته باشد، راه گردش هوا بسته مي گردد. در نتيجه اين عامل نيز در كاهش چرخه كاري تاثير ميگذارد.

بيشتر بخوانيد: بهترين كمان اره

بهترين كمان اره

۱۴ بازديد

كمان اره چيست؟جهت برش متريال هاي مختلف مانند چوب، پلاستيك، آهن و فلز، لوله، پروفيل و … ابزاري بسيار مناسب مي باشد. تفاوت بين انواع اين ابزار دستي در نوع تيغه‌ها و شكل ظاهري آنها است. تيغه هاي درشت جهت برش مواد نرم و تيغه هاي ريز مناسب برش مواد سخت مي باشد.
كمان اره چوب
مخصوص برش نرم مانند چوب و PVC مي باشند.تيغه‌اي با دندانه‌هاي درشت دارند.تيغه هاي درشت سبب برش سرعت تر و بالا رفتن سرعت انجام كار مي گردد.كمان اره آهن بر
مخصوص فلزات و متريال هاي سخت مي باشند.معمولا تيغه‌اي با دندانه‌هاي كوچك و ريزي دارند.جنس مقاوم‌ و محكمي داشته و در  هنگام برش، اصطكاك كمتري دارند.تيغه هايي با جنس HCS جهت برش هاي عمومي و انواع مواد مناسب هستند.تيغه هايي با جنس HSS جهت برش متريال هاي سخت ايده آل مي باشند.كمان اره مويي
تيغه هاي اين ابزار به صورت بسته‌هاي چندتايي قابل عرضه مي باشند.جهت برش چوب در معرق كاري مورد استفاده قرار مي گيرند.قابل استفاده در صنايع مربوط به فلزات نيز مي باشند.كمان اره كوچك
زماني كمان اره كوچك مورد نياز است كه حجم كار يا فضاي كار به گونه اي است كه شرايط استفاده از ديگر كمان اره ها با سايز و حجم بزرگ وجود ندارد. در اين صورت است كه مي بايست به سراغ كمان اره هاي كوچك رفت و از آنها بهره برد.
راهنماي خريد بهترين كمان ارهطراحي ارگونوميك
اگر ابزاري به صورت ارگونوميك طراحي شود، سبب مي شود تا كاربر بدون خستگي ساعت هاي طولاني كار كند. انتخاب كمان اره اي با دسته نرم به طوري كه در هنگام كار كردن از دست ليز نخورد و به علت سفتي زياد، باعث  آسيب به مچ دست نشود و كاملا با اصول ارگونوميك ساخته شود، بهترين گزينه است.
طراحي دستگيره
توجه به فرم و جاي قرار گيري دستگيره  نيز مهم است. برخي از به گونه اي طراحي شده اند امكان نصب دسته اضافه در سوي ديگر كمان  نيز وجود دارد.
كيفيت ساخت
در هنگام خريد حتما به كيفيت ساخت آن توجه نماييد. ابزاري خريداري كنيد كه از برندهاي شناخته شده مانند برند هنس، اروين، ايرون مكس، نووا و … انتخاب نماييد.
امكان تنظيم تيغه
برخي از مدل ها طوري طراحي شده اند كه قابليت تنظيم تيغه در آنها وجود دارد و كاربران به راحتي مي توانند با پيچ بزرگي كه بر روي آنها تعبيه شده است، به راحتي تيغه را تعويض نمايند.
قابليت تنظيم بدنه
برخي از مدلها، قابليت تنظيم بدنه را دارند كه با استفاده از اين قابليت مي توان اندازه تيغه را تغيير داد.تفاوت كمان اره چوب بر با اره چوب برسرعت برش اره هاي چوب بر، بالاتر است.طول برش كمان ارهها با توجه به طول تيغه، محدود است.كمان ارهها نسبت به اره هاي چوب بر،دقت و امكان كنترل بالايي دارند.كمان اره را ميتوان ۹۰ درجه چرخاند با توجه به اينكه يك قاب فولادي دارند.

بيشتر بخوانيد: بهترين اره فارسي بر