منظور از ابزار ارگونوميك چيست؟

۲۵ بازديد

ابزار آلات ارگونوميك چه ويژگي‌هايي دارند؟حتما كلمه ارگونوميك به گوشتان آشناست و بارها آنها را شنيده ايد اما مفهوم و معناي آن را به طور دقيق نمي دانيد. در اين نوشته قصد داريم در رابطه با ابزار ارگونوميك و مزيت هاي استفاده از آن برايتان مطالبي را ارائه نماييم بدين منظور ابتدا بايد بگوييم كه ارگونومي كه يك كلمه يوناني است دو قسمت دارد يكي ارگو به معناي كار و نومي به معناي قوانين است. همان طور كه مي دانيد استفاده نادرست و غير اصولي از ابزارآلات، سبب ايجاد مشكلات جسماني مي گردد و همين موضوع دليلي است براي كاهش بهره وري و كارآمدي. اما با پيروي از اصول ارگونومي در طراحي و ساختن يك محصول، كمك مي كند تا طراحي آن به گونه اي باشد كه مشكلي از قبيل دردهاي عضلاني، خستگي بدن و … براي كاربر در حين انجام كار پيش نيايد. در واقع ارگونومي تعيين مي كند كه طراحي يك محصول به چه صورت انجام شود و از آن به چه صورت استفاده شود. اين موضوع به اين دليل حائز اهميت است كه در صورت استفاده از ابزارهاي ساخته شده با اصول ارگونومي، تلاش كمتري براي استفاده از آنها، نياز خواهيد داشت و در پايان روز كاري، احساس مي كنيد كه مي توان ۸ ساعت ديگر كار كرد. امروزه توليدكنندگان ابزارهاي برقي و … بيش از هر زمان ديگري، به فكر توليد چنين محصولاتي هستند. درست است كه اينها قيمت بالاتري دارند اما واقعا ارزشش را دارد آسيبي به امنيت و سلامت  فرد وارد نشود.مزيت طراحي ارگونوميك ابزار چيست؟كسي كه صاحب شركت ساخت و ساز است، هزينه خريد ابزار با كيفيت و آموزش پرسنل، بسيار كمتر از هزينه سلامت كاركنان است. از سوي ديگر براي يك كارگر سلامتي و تندرستي بسيار با ارزش تر است و هرگز دوست ندارد از كار افتاده شود يا دردهايي نظير درد ستون فقزات، درد مچ دست و زانو و … تجربه كند و بر عملكردش تاثير منفي داشته باشد. پس اهميت و مزيت طراحي ابزار ارگونوميك مشخص و معين است.
اصول و استانداردهاي ارگونوميكي در طراحي ابزاردر اين بخش ويژگي ها و فاكتورهايي كه يك محصول اركونوميك مي بايست داشته باشد، بررسي شده است با ما همراه باشيد تا اين موارد را بررسي نماييم. اما علاوه بر مواردي كه در ادامه به آنها اشاره خواهيم كرد، چگونگي استفاده از ابزارآلات نيز مهم است به طوري كه طوري در دست قرار گيرند كه كمترين فشار به بدن وارد شود.
وزن: مهمترين فاكتور بخصوص در طراحي ابزارهاي دستي به شمار مي رود. در طراحي بايد به استفاده از يك دست يا دو دست و زمان نگه داري آن در دست توجه شود. و مي بايست به صورتي باشد كه وزن ان از تعادل خارج نشود.


متريال ساخت: موادي كه استفاده مي شود بايد مرغوب باشد به طوري كه ضد حساسيت، ضد لغزش، نارسانا و در مورد لوازم دستي بايد دسته اي با روكشي در نظر گرفته شود كه ضد تعرق، ضد لغزش و مقاوم به حرارت باشد.
شكل ظاهري: دستگاه طراحي شده مي بايست طوري باشد كه سبب خم شدن دست كاربر نشود. بدين منظور در صورتي كه نيروي واردشده در يك خط مستقيم باشد، ابزارهاييدسته تفنگي گزينه مناسبي هستند و در صورتي كه نيرو به صورت عمودي وارد گردد، دسته مستقيم گزينه ايده آل است.
فاصله بين كليدها: طراحي كليد ها بر روي محصول نه با فاصله كم طراحي شود كه كاربر دچار اشتباه شود و برايش خطر آفرين باشد و نه بيش از حد فاصله داشته باشند كه دچار مشكل شود.
طول دسته: طول دسته نيز در طراحي بسيار مهم است. دسته نه كوتاه بايد باشد و نه خيلي بلند. چرا كه دسته خيلي كوتاه سبب وارد شدن فشار به كف دست مي گردد. پس طول بهتر است حداقل ۱۰٫۲ و حداكثر ۱۴ سانتيمتر باشد.
قطر دسته: آيتم مهم ديگر قطر دسته است كه استانداري كه براي آن در نظر گرفته شده حداقل۳و حداكثر ۴.۶ سانتيمتر بايد باشد. براي محصولات كوچك، اين ميزان بهتر است بين ۰٫۸ تا ۱٫۳ سانتيمتر در نظر گرفته شود.
فاصله دو دسته: موردي ديگري كه در برخي از ابزارها نظير انبرها مهم است، فاصله دو دسته است. ۷٫۶سانتيمتر بهترين فاصله ممكن بين دو دسته است. حداقل ۵٫۱ و حداكثر ۱۰ سانتيمتر.
ضد لرزش: كمترين ميزان لرزش مي بايست براي ابزارآلات برقي و … در نظر گرفته شود.بيشتر بخوانيد: چرخه عملكرد دستگاه جوش چيست؟

ارگونومی محیط کار

ارگونومی محیط کار(Workplace Ergonomics) طبق تعریف موسسه ی ملی سلامت و ایمنی شغلی آمریکا عبارت است از: علم انطباق محیط کار و نیاز‌های شغلی با ظرفیت جمعیت کارکنان. این ارگونومی، رویکرد یا راه حلی برای مقابله با مشکلاتی مانند اختلالات اسکلتی – عضلانی مربوط به کار است.

هدف ارگونومی محل کار، فراهم کردن یک محیط کار بهتر برای کارکنان است و در حقیقت، کار (وظیفه)، با فرد انطباق داده می شود. طراحی مشاغل متناسب با توانایی های افراد، موجب بازدهی و بهره وری بالاتر و آیمنی بیشتر کارکنان می شود.

بنابراین ارگونومی محیط کار از جوانب مختلفی اهمیت دارد. رعایت اصول این ارگونومی هم برای کارکنان مفید است و هم برای تجارت و کسب و کاری که در آن مشغول فعالیت هستند.

مزایای این ارگونومی

  • کاهش هزینه ها
  • افزایش بهره وری
  • افزایش کیفیت محصولات
  • بهبود تعامل کارکنان با یکدیگر
  • افزایش ایمنی و آسودگی

با رعایت اصول ارگونومی در محیط کار، هزینه های مراقبت از سلامت خود و کارمندان تان را کاهش دهید و در کنار افزایش تولید محصول، به بهبود کیفیت محصولات نیز کمک کنید. بهترین مارکهای قوزبند طبی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.