پيكور چيست؟! طرز كار پيكور و راهنماي خريد چكش تخريب و بتن كن

۲۲ بازديد

كلمه پيكور از نام لاتين تيشه سنگ شكن وارد زبان فارسي شده و در حقيقت نام ابزار تخريب بتن و سنگ است كه با نيرو و منبع تغذيه هاي متفاوتي از جمله بنزين، برق، باد، هيدروليك و انواع پيكورهاي هيدروليكي كه روي ماشين آلات سنگين از جمله بيل مكانيكي نصب مي شود.پيكور نام عمومي ابزارهاي تخريب بتن، سنگ، صخره و آسفالت است كه در اندازه ها و شكل و منبع تغذيه هاي مختلف در بازار وجود دارد و البته مهمترين عامل انتخاب يك پيكور مناسب، توان و مقدار قدرت هر ضربه ي پيكور است كه نسبت به نوع كار و حجم آن بايد پيكور مناسب را انتخاب و خريداري نمود.
چكش تخريب و بتن كن نام هاي ديگر پيكور هستند كه براي تخريب بتن، سنگ و آسفالت بكار گرفته مي شوند و براي طبقه بندي راحت تر مي توان نسبت به حجم و توان، آنها را دسته بندي كنيم و از كوچكترين نوع اين ابزار كه دريل بتن گفته مي شود تا رده متوسط آن كه به نام چكش تخريب معروف است و بزرگترين آن كه پيكور ناميده مي شود را در ادامه مورد بررسي قرار مي دهيم.
بتن كن و دريل بتن كن اولين بار با برند هيلتي وارد ايران شد و تاكنون نيز تعداد زيادي از استادكاران و صنعتگران اين ابزار را با نام هيلتي يا دريل هيلتي مي شناسند و با نام هيلتي آن را جستجو ميكنند كه در حقيقت نام يكي از برندهاي مطرح و برتر در زمينه توليد انواع بتن كن و چكش تخريب است كه در تمام دنيا از بهترين برندها محسوب مي شود.انواع بتن كن و چكش تخريب

دريل بتن كن

دريل بتن كن نوعي دريل هيبريد يا دريل دو رگه است كه حاصل تلفيق دريل چكشي با چكش تخريب است و به دريل سه كاره، دريل بتن كن و بتن كن معروف است. غالبا اين دستگاه ها داراي سه عملكرد دريل ساده براي سوراخكاري فولاد و فلزات ، دريل چكشي براي سوارخ كاري در بتن، سنگ و مصالح ساختماني است و در آخر حالت چكش بدون چرخش كه با استفاده از قلم هاي فولادي براي كندن و تخريب بتن استفاده مي شود. ولي بايد توجه داشت كه مكانيزم ضربه زننده دريل بتن كن مكانيكي بوده و از قدرت ضربه بسيار كمتري نسبت به چكش تخريب برخوردار است و اصولا براي تخريب هاي با حجم بالا و زمان هاي طولاني اصلا مناسب نيست و به دستگاه آسيب جدي وارد مي شود. از اين نوع دريل بتن كن به دليل وزن سبك و حجم كوچك براي تخريب هاي محدود بتن، كندن كچ ديوارها، كندن كاشي و سراميك از كف و ديوار، كندن سنگ از روي نما، ايجاد حفره درون سنگ و بتن و تخريب ها محدود اين چنين بهترين و مناسب ترين دستگاه موجود است. اين نوع بتن كن ها در دو نوع چهار شيار و پنج شيار وجود دارند كه نوع چهار شيار آن نسبت به پنج شيار آن سبك تر و از سايز مته كوچك تري برخوردار است و انواع بتن كن هاي پنج شيار مته هاي بزرگ تر و قدرت بيشتري دارند.
بتن كن

يكي ديگر از انواع ميان رده و متوسط اين ابزارها بتن كن است كه غالبا دو كاره بوده و در دو حالت دريل چكشي و چكش تخريب قابل تنظيم هستند. هيچ استاندارد مشخصي براي نامگذاري اين ابزارها وجود ندارد ولي آنچه كه مي توان از نحوه كار و مكانيزم اين ابزارها گفت آن ابزاري كه سه كاره و در سه حالت دريل ساده، دريل چكشي و چكش تخريب دارند را دريل بتن كن و ابزارهايي كه در دو حالت دريل چكشي و چكش تخريب بدون چرخش دارند را بتن كن مي ناميم.
چكش تخريب

چكش تخريب يا چكش برقي در حقيقت ابزاري بدون قابليت سوراخكاري است و همانطور كه از نام آن پيداست براي تخريب بتن از آن استفاده مي كنند و با نصب انواع قلم هاي نوك تيز و نوك تخت توليد ضربه مي كند و بتن را تخريب مي كند.چكش تخريب ها در سايز هاي مختلفي موجود هستند و اصولا با مقدار وزن انتخاب و خريداري مي شوند. چكش تخريب از از وزن هاي حدود 5 كيلوگرم وجود دارند تا حدود 15 كيلوگرم وجود دارند و البته تا وزن هاي 30 و 32 كيلوگرمي نيز هستند ولي در اينجا براي دسته بندي و راحت تر شدن دسته بندي آنها را به دو دسته پيكور و چكش تخريب تقسيم بندي مي كنيم.
نوع كارگير چكش تخريب ممكن است پنج شيار باشد كه با بتن كن ها يكسان هستند ولي در اغلب موارد كارگير چكش تخريب ها از نوع كارگير پيكور ها است كه به قلم گير يا كارگير شش گوش موسوم هستند و براي تمام چكش تخريب ها و پيكورها يكسان و استاندارد مي باشد.
يكي ديگر از موارد در انتخاب چكش تخريب توان موتور چكش تخريب است كه بنا به حجم كار و توان مورد نياز ميتوان توان مناسب را انتخاب و خريداري نمود.
مكانيزم ضربه در چكش تخريب براي تخريب بتن در حجم و زمان زياد بهينه تر و مناسب تر از دريل بتن كن و بتن كن است و ضربه در اين ابزار از طريق سيلندر و پيستون ايجاد ميشود و با بالا پايين رفتن پيستون داخل سيلندر هواي فشرده توليد شده و نيروي لازم براي توليد ضربه در قلم چكش تخريب را توليد ميكند. از اين طريق به دليل عدم تماس قطعات فلزي با يكديگر استهلاك دستگاه به شدت كم شده و موجب ميشود مدت زمان بيشتري را بتوان براي تخريب بتن و سنگ از اين دستگاه استفاده كرد.


پيكورپيكور نيز مانند چكش تخريب ابزاري براي تخريب بتن ، سنگ ، صخره ، آسفالت و انواع مصالح ساختماني مانند بتن مصالح و ... است و با استفاده از قلم هاي مخصوص كه به قلم شش گوش معروف است كار تخريب بتن را انجا ميدهند. پيكور ها قدرتمندترين ابزار براي تخريب است و انواع و اقسام گوناگوني دارند كه از اين جمله مي توان به پيكور بادي ، پيكور برقي ، پيكور بنزيني و پيكور شارژي اشاره كرد كه هركدام از اين ابزارها براي انجام كار در شرايط متفاوت مناسب هستند.
لازم به ذكر است روي برخي از ماشين آلات راه سازي نيز پيكور نصب ميشود و از طريق سيستم هيدروليك بيل مكانيكي يا باب كت كار ضربه زدن قلم انجام مي شود كه اين نوع پيكور تخريب بتن هاي قدرتمند مصالح شده با ميلگرد در سطح وسيع به راحتي انجام مي دهد.پيكور نيز مانند چكش تخريب از طريق ايجاد هواي فشرده درون سيلندر و با بالا و پايين رفتن پيستون داخل سيلندر ايجاد ضربه مي كند و از اين طريق كار تخريب بتن را انجام مي دهد. موتور برقي اين دستگاه نيروي لازم براي بالا پايين رفتن پيستون را توليد مي كند و در پيكور بادي اين نيرو از طريق هواي فشرده اي كه از كمپرسور وارد دستگاه مي شود توليد شده و در پيكور بنزيني نيز اين نيرو از طريق يك موتور درون سوز بنزيني توليد مي شود.
از موارد مهم ديگر براي انتخاب چكش تخريب يا پيكور مقدار نيروي ضربه چكش تخريب و پيكور است كه با واحد ژول بيان ميشود. هچقدر مقدار ژول ضربه يك چكش تخريب بيشتر باشد توان تخريب آن بيشتر است به عنوان مثال دريل بتن كن و بتن كن هاي ضربه اي بين 3 تا 6 ژول انرژي براي ايجاد هر ضربه دارند و در چكش تخريب و پيكور از 7 ژول شروع شده و تا 60 و 70 ژول وجود دارد.
بهترين ها

از بهترين مارك چكش تخريب ميتوان به چكش تخريب رونيكس ، چكش تخريب توسن ، چكش تخريب نك ، چكش تخريب هيونداي ، چكش تخريب بوش ، چكش تخريب متابو ، چكش تخريب AEG و چكش تخريب ماكيتا اشاره كرد.
بيشتر بخوانيد: كوليس چيست؟ [ هرآنچه در مورد كوليس مي توان گفت]

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.