بهترين دستكش ايمني مناسب كار

۱۲ بازديد

چرا بايد از دستكش ايمني استفاده كنيم؟اكثر اعمال را افراد از طريق دست هاي خود انجام مي دهند و به همين علت اين بخش از بدن بيش از ساير نقاط در معرض خطر است. از اين رو حفاظت از دست ها در هنگام كار يكي از موارد بسيار مهم جهت حفظ سلامت كارمندان است. در انواع مشاغل خطرات مختلفي مانند مواد شوينده و شيميايي، شكستگي شيشه، ابزار آلات تيز و برنده و… دستان را تهديد مي كنند. بر اساس ادعاي وزارت كار ايالات متحده آمريكا، ۲۵ درصد از كل آسيب هاي صنعتي را صدمات دست ها شامل مي شود. در اين ميان ۷۰ درصد از آسيب هاي دستان ناشي از عدم استفاده كارمندان از دستكش ايمني است. ۳۰ درصد مابقي نيز در اثر استفاده از دستكش نامناسب رخ مي دهند.بنابراين مي توان اين نوع آسيب ها را قابل پيگيري دانست. انواعي از دست كش هاي ايمني در سايز هاي متفاوت و متشكل از مواد و طراحي مختلف در همين راستا ساخته شده اند. استفاده از نوع متناسب با خطرات تهديد كننده فرد و شغل او مي تواند موجب عدم بروز هر گونه آسيبي شود. با اين وجود اكثر افراد شاغل و در معرض خطر اطلاعات و آگاهي بسيار محدودي در اين باره دارند. با توجه گزينه هاي بسيار متعددي كه شامل طيف گسترده اي از دستكشهاي ايمني مي شوند، انتخاب مورد متناسب با شرايط مورد نظر كار چندان آساني نيست.
راهنماي خريد دستكش ايمني مناسبمشابه هر محصول ايمني ديگر، دست كش هاي ايمني نيز براي تاثير داشتن در ضمانت سلامتي فرد، بايد مطابق كاربرد موردنظر انتخاب شوند. براي انتخابي مناسب، پيش از هر چيزي بايد دامنه خطرات احتمالي مشخص شده و موارد تهديد كننده شناسايي شوند. در صورت امكان جايگزيني ها ماشيني بهترين گزينه هستند اما در صورت عدم امكان، دست كش ايمني و ساير تجهيزات حفاظت فردي، آخرين راه محسوب مي شوند. البته در مقايسه با ساير اقدامات، دست كش ها اثر كمتري در محافظت دارند. با اين وجود، در مواردي كه عدم تماس اجتناب ناپذير است يا كافي نيست، كارگران نيازمند استفاده از آن هستند.اولين موضوع در تشخيص احتياج به دستكش هاي ايمني قرارگيري فرد در معرض بيش از يك آسيب است. براي مثال، در يك محل كار ممكن است افراد هم در معرض مواد خورنده باشند و هم ابزارآلات؛ در اين صورت ملزم به استفاده از دستكش هاي ايمني هستند. البته پيش از آن بايد از يك متخصص بهداشت مشاوره گرفته شود. همچنين علاوه بر انتخاب درست بايد نحوه استفاده صحيح نيز براي استفاده كنندگان تشريح شود تا اثر لازم را داشته باشد. زمان تعويض دستكشها، نحوه نگهداري از آنها و همچنين زمان شست و شوي آنها از جمله مواردي است كه بايد در نظر گرفته شود.كاربردهاي دستكش ايمنيدستكشهاي ايمني از جمله تجهيزات ايمني پوشيدني هستند كه براي امنيت دستان در حرفه هاي مختلف طراحي شده اند. طراحي اين دستكشها بر اساس انواع مختلفي از آنها به گونه اي است كه قابليت حفاظت در برابر سايش، سوختگي، خوردگي و… را دارند. گذشته از استفاده از دستكش انتخاب نوع مناسب آن اهميت دارد. مجموعه هاي مختلف اين محصولات براي خطرات خاص و متفاوت طراحي و توليد شده اند.
شايد بسياري از افراد اهميت استفاده از دستكش ها را ندانند، اما اين مسئله براي حفظ سلامت افراد بايد جدي گرفته شود. اما سوال اينجاست كه در چه مواردي كاربرد دارند؟ در ادامه به تك تك اين موارد اشاره شده است:
آسيب هاي ناشي از زيست محيطي و مواد شيميايي
در تمام مكان هايي كه افراد با مواد شيميايي سروكار دارند، خطر سوختگي و آسيب ديدگي وجود دارد. در هنگام نشت اين گونه مواد تنها يك تماس ساده براي آسيب هاي فراتر از حد تصور افراد كافي است. سلسله اي از واكنش هاي شيميايي براي تكثير سريع آسيب در سطح پوست كفايت مي كند. اما در صورت استفاده از دستكش فرد از صدمات مصون مانده و با ايمني بيشتر قادر به انجام كار خواهد بود. نوع قابل استفاده در اين موارد با نام دستكش مقاوم در برابر شيمي شناخته مي شود.آسيب هاي ناشي از ساييدگي
در بسياري از مشاغل صنعتي، كارگران از آسيب هايي نظير بريدگي ها و ساييدگي هاي ناشي از ابزارآلات تيز رنج مي برند. دستكشهاي ايمني در اين گونه موارد نيز به كمك شما آمده و قادر به محافظت از افراد هستند. علت لزوم استفاده دستكش هاي ايمني نيز همين مسئله است. افراد مشغول در آهنگري، ميدان هاي نفتي و يا ساختمان ها، همگي آنها نيازمند مصونيت از چنين خطراتي هستند. دست كش هاي مقاوم در مقابل برش در راستاي تحقق همين هدف طراحي و ارائه شده اند. در كفه ي اين دستكش ها روكش ضدبرش تعبيه شده و قسمت پشتي نيز تنها داراي محافظي پارچه اي است.
آسيب ناشي از ضربه
در مشاغلي كه افراد با چكش و ابزار مشابه آن و يا ماشين هاي سنگين سروكار دارند، امكان بروز اين نوع از آسيب ها وجود دارد. نكته قابل توجه اين است كه حتي در صورت برخورداري از دقت يا مهارت بالا نيز امكان بروز اين ضربات وجود داشته و از اين رو بايد اطمينان از نكات مراقبتي حاصل شود. يكي از موثرترين گزينه ها در اين موارد دستكشهاي ايمني ويژه اين نوع مشاغل است. اثر اين دستكشها در اصل كاهش شدت ضربه بوده و ميزان اعمال فشار به دست فرد را كمتر مي كند.
خطرات حاصل از حرارت و گرما
در برخي از مشاغل مانند جوشكاري و يا توليد شيشه، ميزان حرارت بالايي در محيط وجود داشته و امكان آسيب ديدگي هايي ناشي از اين گرما و حرارت وجود دارد. براي توليد برخي محصولات وجود اين ميزان از حرارت لازم است. از اين جهت اجتناب از آن براي كارگران ممكن نيست. از اين رو، استفاده از دستكشهاي ايمني طراحي شده براي اين نوع مشاغل، تنها راه موثر براي حفاظت از دستان خواهد بود. جنس و طراحي اين دسته از دست كش ها به گونه اي است كه ميان پوست دست و حرارت عايقي براي محافظت ايجاد مي كنند.
ارتعاشات شديد و خطرناك
اسنتفاده از ابزار هايي مانند اره برقي، ويبراتور و يا چكش تخريب، آثار نه چندان جالبي بر بدن افراد خواهند داشت. ارتعاشات ناشي از فعاليت هاي مشاغل مختلف سلامتي كارگران را تهديد مي كند، حتي اگر خود افراد در لحظه متوجه اين آسيب نباشند. ارتعاش شديد باعث لرزش بدن و ايجاد آسيب و فشار جدي در مفاصل و عضلات و حتي صدمه به رگ هاي خوني شود. از اين جهت مسئله محافظت در اين موارد جدي تر از آن است كه به نظر مي آيد! دستكش هاي ايمني جذب كننده ارتعاش اين عوارض جانبي را كاهش داده و راهكاري موثر در اين باره محسوب مي شوند.
شرايط آب و هوايي نامناسب
در برخي از مشاغل ميزان دماي محيط اعتدال لازم را نداشته و كارگران بايد سرماي موجود در محيط را در حين انجام كار متحمل شوند. از اين جهت نيازمند راهكاري براي سهولت بيشتر در هنگام فعاليت در محل كار هستند. سرماي بيش از حد ممكن است باعث آسيب ها پوستي و يا ايجاد صدماتي در انتهاي اعصاب شود. دستكش ايمني ويژه اين مشكل با ايجاد عايق در برابر سرما موجب حفظ حرارت بدن شده و صدمات ناشي از اين مورد را خنثي مي كند.

بيشتر بخوانيد: معرفي مغار منبت كاري مورد نياز براي شروع منبت كاري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.