طرز استفاده صحيح از اره مويي

۹ بازديد

اره مويي يك ابزار بسيار كارآمد در كارگاه مي­باشد. وسيله­اي كه مي­توان به كمك آن اشكال يا طرح هاي مختلفي را بر روي چوب و همچنين مواد ديگر مانند فلزات و پلاستيك سخت ايجاد كرد. ممكن است در آغاز امري پيچيده به نظر برسد، اما كار با اره مويي با دانستن يك سري نكات اين امر ساده مي شود. در اين متن قصد داريم تا طرز استفاده صحيح از اره مويي را بيان كنيم.

گام اول : لوازم ايمني

قبل از شروع به كار با اره مويي، عينك محافظ و ماسك گرد و خاك را بپوشيد. اگر موي بلند داريد به وسيله كلاه يا تور آنرا مهار كرده و اطمينان حاصل كنيد كه آستين هاي شما از تيغه اره دور هستند.

گام دوم : چوب را آماده كنيد

چوب را در ابعاد مورد نياز براي طرح زدن برش دهيد. لبه هاي تيز چوب را سمباده بزنيد و طرح مورد نظر با مداد بر روي صفحه چوبي پياده كنيد؛ خطوط را طوري رسم كنيد كه به راحتي قابل مشاهده باشند.

گام سوم : اره را براي برش آماده كنيد

دستگاه برش اره مويي را بر روي سطح مورد نظر براي كار محكم كنيد. تيغه مناسب براي ابعاد و ظرافت طرح مورد نظر را روي دستگاه نصب كرده و از جا افتادن آن اطينان حاصل نماييد. معمولا مواد و سطوح نازكتر نيازمند تيغه اره با دندانه هاي ريزتر هستند. بر روي برخي از دستگاه­ها لامپي در محل برش تعبيه شده، همچنين اگر مكش گرد و خاك وجود دارد، آنرا به همراه لامپ روشن كنيد. در حين برش نيز مرتبا سطح برش را تميز كنيد. قبل از شروع كار اصلي، دستگاه را بر روي يك تكه چوب اضافي تست كنيد تا از سالم بودن عملكرد دستگاه مطمئن شويد.

گام چهارم : برش را آغاز كنيد

سرعت دستگاه را با توجه به مصالحي كه مي­خواهيد برش دهيد تنظيم كنيد. براي مصالح ضخيم از سرعت بالاتر و براي مصالح نازك از سرعت پايين برش استفاده مي­شود. از دو دست خود براي كنترل كردن اره و حركت آن روي خطوط رسم شده بر روي چوب استفاده كنيد تا بتوانيد به راحتي موقعيت چوب را هنگام نياز به تغيير جهت اره تنظيم كنيد. در هنگام برش زدن دستان خود را خيلي به تيغه اره نزديك نكنيد. براي برش زدن عجله­اي نداشته باشيد، سطح چوبي را به آرامي در زير تيغه بچرخانيد تا برشي ظريف حاصل شود. عجله كردن باعث بالارفتن خطر آسيب ديدن انگشتان و يا سر خوردن چوب از زير دست شما و برخورد آنها با تيغه اره مي­شود؛ همچنين ممكن است در دنبال كردن طرح مورد نظر دچار خطا شويد و طرح مورد نظر زمخت و نامنظم شود.

گام پنجم : چرخش 90 درجه

براي انجام دادن يك چرخش 90 درجه نياز به خاموش كردن دستگاه نيست. در لحظه­ي رسيدن به راس زاويه، تيغه اره را در شيار برش خورده به عقب ببريد و اره را از درون چوب بيرون بكشيد. سپس دوباره اره را داخل شيار و در راس زاويه قرار داده و در راستاي مورد نظر (ضلع ديگر زاويه قائمه) به جلو ببريد.

گام ششم : به پايان رساندن طرح

پس از اينكه طرح مورد نظر را با موفقيت برش زديد، دستگاه را خاموش كنيد. گوشه هاي تيز طرح را سمباده زده و تيغه اره را از دستگاه خارج كنيد و با آزاد كردن دستگاه آنرا به جايگاه نگهداري برگردانيد.

بيشتر بخوانيد: لبه چسبان چيست و چه كاربردي دارد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.