معرفي مغار منبت كاري مورد نياز براي شروع منبت كاري

۱۲ بازديد

مغار هاي مورد نياز براي شروع منبت كاري را نمي‌توان محدود به چند مغار مشخص دانست. شما به‌عنوان يك تازه كار در هنر منبت، شايد به دنبال پاسخ اين سؤال هستيد كه براي يك تازه كار در حوزه منبت كاري چه مغار هايي مورد نياز است؟ در زمان خريد مغار چه گزينه‌هايي پيش رو داريم؟ در اين نوشته به موضوع معرفي مغار هاي منبت كاري براي شروع منبت مي‌پردازيم.اين مغار ها به توصيه استاد صفري معرفي شده‌اند و در دوره آموزشي منبت كار ماهر با اين مغار ها منبت كاري انجام شد. در ادامه با ما همراه باشيد.
 
نكته ابتدايي اينكه انتخاب مغار مناسب منبت كاري بايد با توجه به سبك منبت انتخاب شود. ما در اين نوشته به معرفي ابتدايي‌ترين و حداقل مغار ها مي‌پردازيم. مغار هاي معرفي شده در اين نوشته از نظر طول و اندازه دسته و ابعاد كلي به سير شبيه هستند؛ اما از نظر شكل لبه (تيغه) تفاوت‌هايي دارند. اين تفاوت‌ها در ضخامت و شكل ظاهري و عرض است.
ما براي شروع، مغار ها را به چهار دسته تقسيم مي‌كنيم تا ديد بهتري نسبت به انواع مغار هاي منبت كاري داشته باشيد. در كنار معرفي نوع مغار، سايز آن هم به‌صورت عدد نمايش داده مي‌شود.مغار تخت منبت كاري

1 مغار تخت منبت كاري

2 مغار نيم باز منبت كاري

3 مغار گلويي منبت كاري

4 مغار شفره يا مغار شيار زن

5 ليست مغار منبت كاري مورد نياز براي شروع منبت كاري

مغار تخت از نظر سايز تيغه از سايز ۲ (۲ ميلي‌متر عرض مغار) شروع مي‌شود و تا عرض ۵۰ ميلي‌متر و بيشتر هم ادامه پيدا مي‌كند. برخي اساتيد منبت كار مغار سرتخت را به‌صورت اريب (كج) تيز مي‌كنند كه آن را مغار سر كج هم مي‌نامند.
اين مغار در سايزهاي ۲ و ۴ و ۶ و ۸ و ۱۰ و ۱۲ و ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ و ۲۰ و ۲۲ و … در بازار موجود هستند. البته مغار تخت مي‌تواند در شماره‌هاي فرد هم توليد و استفاده شوند.مغار نيم باز منبت كارياز مغار نيم باز براي جدا كردن طرح از زمينه استفاده مي‌شود. به‌عنوان مثال در طرح پيچك براي قسمت‌هايي كه قوس دايره كمتر است، از مغار نيم باز پهن (به‌عنوان مثال ۳۰ ميلي‌متري) استفاده مي‌شود. هرچه قوس بيشتر و شديدتر مي‌شود، بايد از مغار نيم باز با عرض كمتر استفاده كرد تا بتوان راحت مغار را در راستاي طرح موجود، چرخاند.
 مغار نيم باز از نظر شكل ظاهري بسيار شبيه به مغار گلويي است و به سختي مي‌توان تفاوت هاي اين دو را تشخيص داد. مهم‌ترين تفاوت مغار گلويي و مغار نيم باز، مقدار قوس تيغه آن است. به عبارتي مغار گلويي قوس يا گودي بيشتري نسبت به مغار نيم باز دارد.مغار گلويي منبت كاريمغار گلويي هم از نظر شكل ظاهري بسيار شبيه به مغار نيم باز و مغار باز است. تفاوت اصلي مغار گلويي با مغار نيم باز، مقدار قوس يا انحناي تيغه آن است. به عبارتي اگر قرار باشد چرخش بيشتري در زمان ضربه زدن با مغار داشته باشيد، مغار گلويي بهترين گزينه است.
در واقع شما به‌عنوان منبت كار با توجه به نوع طرح و خطوطي كه روي كار كشيده شده است بايد مغار مورد نظر را انتخاب كنيد.مغار شفره يا مغار شيار زنسر مغار شفره به‌صورت V شكل است كه از آن براي ايجاد شيار روي چوب استفاده مي‌شود. برخي اساتيد از مغار منبت كاري شفره با نام مغار خطي هم ياد مي‌كنند. مغار شفره در دو اندازه بزرگ و كوچك توليد مي‌شود و معمولاً اساتيد منبت كار از هر دو مدل استفاده مي‌كنند.
از مغار شفره براي جدا كردن خط‌هاي طرح از هم و يا جدا كردن خط طرح از زمينه استفاده مي‌شود. به‌عنوان مثال بر روي برگ‌هاي چوبي براي ايجاد رگه، از مغار شفره ريز استفاده مي‌شود. يكي ديگر از مغار هاي شفره مورد استفاده در منبت كاري، مغار شفره گلويي است كه شكل ظاهري آن به جاي وي شكل (V) بودن، به‌صورت يو (U) است. به عبارتي در قسمت كف شيار حالت نيم گرد خواهيد داشت.ليست مغار منبت كاري مورد نياز براي شروع منبت كاريبا توضيح در مورد هر يك از اين مغار ها، ليست مغار هاي پيشنهادي استاد صفري براي شروع منبت كاري را به شما پيشنهاد مي‌كنيم.

مغار تخت:۴⁣

مغار تخت:۸⁣

مغار تخت:۱۲⁣

مغار تخت:۲۰⁣

مغار گلويي:۸⁣

مغار گلويي:۱۶⁣

مغار گلويي:۲۰⁣

مغار نيم باز:۶⁣

مغار نيم باز:۸⁣

مغار نيم باز:۱۲

⁣مغار نيم باز:۱۸

⁣مغار نيم باز:۳۲

⁣مغار شفره: سايز كوچك

بيشتر ببخوانيد: چطور از يك دريل پيچ گوشتي شارژي استفاده كنيم؟


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.