دستگاه لبه چسبان چيست و چه كاربردي دارد؟

۱۵ بازديد

دستگاه لبه چسبان چيست و چه كاربردي دارد، سوال بسياري از كاربران كابينت ساز و پي وي سي كار دنياي اينترنت است. در ساخت كابينت و مبلمان از دستگاه و ابزارآلات مختلفي استفاده مي‌كنند كه يكي از آن‌ها دستگاه لبه چسبان است. دستگاه لبه چسبان ابزاري مي‌باشد كه از آن براي چسباندن نوارهاي پليمري استفاده مي‌كنند. زماني نوارهاي پليمري و چسبي را دور كار چوبي مي‌زنند تا آن بتواند زيبايي و مقاومت بيشتري داشته باشد. در گذشته براي دور كار از نوارهاي اطويي يا پشت چسب دار استفاده مي‌كردند؛ هر چند اين نوارها بسيار زيبا بودند اما به انرژي و زمان زيادي براي اجرا نياز داشتند؛در صورتي كه دستگاهي كه امروزه استفاده مي‌شوند، زمان كمتري براي كاركردن روي چوب نياز دارند.
در اين مقاله قصد داريم نگاهي كلي به اينكه دستگاه لبه چسبان چيست، بياندازيم پس با مجله وب سايت فني شو همراه شويد.

دستگاه لبه چسبان چه كاربري دارد؟

اولين چيزي كه در دل مفهوم دستگاه لبه چسبان چيست آمده است كاربرد اين دستگاه است. براي ساخت كابينت و قطعات چوب پس از انجام امورهاي برشكاري، قطعات لبه‌هاي خشن و برآمده دارند كه زيبايي خوبي نداشته و هنگامي كه بهم وصل مي‌شوند جلوه خوبي ندارند. از طرفي توليد قطعات با ام دي اف نياز به چسباندن نواري دارند تا بتواند در كنار ديگر قطعات بايستد و زيبا باشد. دستگاه هاي لبه چسبان وظيقه دارد تا نوار را به لبه قطعات بچسباند.

دستگاه لبه چسبان چگونه كار مي كند؟

اين دستگاه كاركرد زيادي پيچيده‌اي ندارد و نحوه عملكرد آن به اين صورت است كه ابتدا قطعه به دستگاه وارد شده و لبه هاي آن چسب مي‌خورد و نواري كه در قسمت وسط است، با غلتك به لبه كار وصل و سپس حرارت داده مي‌شود و براي اين كه زيبايي خوبي داشته باشد، در آخر كار پوليش مي‌گردد.

چگونه از دستگاه لبه چسبان به صورت بهنيه استفاده كنيم؟

اين دستگاه مي‌تواند كارايي زيادي در صنعت چوب داشته باشد. حال كه به درك خوبي از دستگاه مكنده چيست رسيديد، براي اين كه بتوانيد با اين دستگاه به خوبي كار كنيد و طول عمر آن را افزايش دهيد بهتر است چند نكته را مد نظر قرار دهيد كه عبارتند از:

چسب مهم ترين بخش دستگاه

چسب در كار با اين دستگاه حرف اول را مي‌زند. چسب بايد با كيفيت باشد تا قدرت كافي را داشته باشد. چسب‌هاي دستگاه نبايد رطوبت داشته باشند؛ طوري كه در درجه حرارتي ۵ تا ۳۵ درجه نگهداري بشوند. همچنين چسب‌ها نبايد در معرض تابش مستقيم نور افتاب باشند.

تاثير رطوبت بر عملكرد دستگاه

رطوبت محيط در كاركرد دستگاه تاثير زيادي مي‌گذارد. به صورت كلي رطوبت براي مصنوعات چوبي يك عامل اذيت كننده است و بيشتر اين محصولات در برابر آن واكنش نشان مي‌دهند. رطوبت نسبي محيط براي كاركرد دستگاه بايد بين ۵ تا ۵۵ درصد باشد تا اين دستگاه به خوبي لبه‌هاي برش خورده را نوار بزند.

گرد و غبار چه نقشي در عملكرد دستگاه لبه چسبان دارد؟

اگر گرد و غبار محيط زياد باشد؛ چسب ممكن است كثيف شود و به خوبي قدرت زيادي از خود نشان ندهد. عموما در كارگاه‌هاي نجازي گرد و غبار زيادي وجود دارد؛ از اين رو دستگاه با مشكلاتي مواجه مي‌شود. به همين دليل بهتر است كه مراقب گرد و عبار در زمان كار با اين دستگاه باشيد.

كاربرد مكنده صنعتي براي دستگاه

مكنده‌اي كه براي اين دستگاه استفاده مي‌شود بايد قدرت مكس خوب و استانداردي داشته باشد و بتواند به خوبي ذرات فرز خورده نوارها را به خوبي مكش كند.

دماي محيط و تاثير آن بر عمر دستگاه

فاكتور اصلي كه تاثير بر پرنگي در كاركرد و طول عمر دستگاه هاي لبه چسبان دارد، دماي محيط است. دماي محيط براي كاركرد اين دستگاه نه بايد خيلي زياد و نه خيلي كم، تا روي كيفيت تاثير زيادي نگذارد. دماي محيط مناسب براي دستگاه عموما بين ۵ تا ۳۵ درجه سانتي گراد باشد؛ دمايي به جز اعداد گفته شده روي كاركرد اين دستگاه تاثير گذاشته و باعث شده تا لبه چسبان نتواند، نوارها را به خوبي پياده كند.

برشكاري اوليه

۹۰ درجه، اندازه‌ي زاويه‌اي است كه براي اين دستگاه مناسب مي‌باشد و برش‌هايي كه زوايايي بيشتر يا كمتري نسبت به ۹۰ دارند؛ مي‌تواند روي كار تاثير بدي داشته باشند؛ چرا كه ظاهر آن را نازيبا مي‌كند.

باد دستگاه لبه چسبان

اين دستگاه براي كاركرد نياز به باد ورودي دارد. باد ورودي بايد طوري باشد تا در كاركرد پنوماتيك اين دستگاه،مشكلي ايجاد نكند. باد ورودي دستگاه نبايد سنگين باشد. سنگين بودن به اين معناست كه باد عاري از رطوبت و روغن باشد تا به دستگاه قدرت و نيروي خوبي بدهد.
بيشتر بخوانيد: طرز استفاده از اره مويي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.