راهنماي زنگ زدايي ابزار آلات

۷ بازديد

بهترين راه از بين بردن زنگ زدگي ابزارها

حتي اگر سال ها زنگ زدگي و كثيفي روي ابزار باغباني خود ايجاد كرده ايد، مي توانيد آنها را به سرعت و به راحتي و بدون هيچ گونه اسكرابي تميز كنيد. شما فقط به دو ماده خانگي نياز داريد تا ابزارهاي شما براق و نو كنيد. قبل از هر چيز  بايد بگوييم كه زنگ زدگي چيست؟ در پاسخ بايد گفت ،زنگ زدگي نام ديگري براي اكسيد آهن است، يك لايه پوسته پوسته قرمز مايل به قهوه اي كه وقتي آهن (يا آلياژي كه حاوي آهن است ، مانند فولاد) در معرض اكسيژن و رطوبت براي مدت زمان طولاني ايجاد مي شود، به وجود مي آيد. براي از بين بردن زنگ زدگي، مي توان از يك فرز انگشتي استفاده نمود تا زنگ زدگي را از بين برد يا با برس سيمي. اما  هيچ كدام گزينه ها روش جذابي براي اين كار نيستند. خوشبختانه راهي براي از بين بردن زنگ زدگي وسايل باغباني بدون زنگ زدگي تنها با استفاده از دو ماده ساده خانگي وجود دارد و مي توانيد اين كار را براي همه ابزارها انجام دهيد ، نه فقط براي وسايل باغباني
لوازم مورد نياز 
ابزار زنگ زدهسركه تميز كننده يا سركه سفيد مقطرشيشه خالي، قوطي آلومينيومي يا ظرف كوچك (يك ظرف ماست بزرگ عالي است)پد شستشوي سنگينپارچه تميز نرمروغن چند منظوره ۳-IN-ONEمرحله ۱:  در سركه خيس كنيد
لوازم خود را در شيشه يا ظرف ديگري قرار دهيد ، سپس آنقدر سركه بريزيد كه تمام قسمت هاي زنگ زده را بپوشاند.. بسته به ميزان زنگ زدگي و نوع سركه مورد استفاده ، ابزار را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت خيس كنيد. (گاهي اوقات ، حتي يك يا دو ساعت براي مقادير كمي زنگ زدگي كافي است.) پس از ۱۲ تا ۲۴ ساعت ، بدترين زنگ زدگي از بين مي رود و بقيه آن شل شده و به راحتي با دست پاك مي شود.
مرحله ۲: زنگ زدگي را پاك كنيد
آنها را از سركه برداريد و از يك تميز كننده سنگين (مانند اسكاچ) براي پاك كردن باقي مانده زنگ از فلز استفاده كنيد. آنها بايد با تلاش بسيار كمي از بين بروند. در ابزارهايي كه داراي قطعات متحرك هستند، با پد تميز كننده همه گوشه ها را تميز كنيد. و با آب شستشو دهيد تا آخرين تكه هاي زنگ زده و هرگونه آثار سركه برداشته شود. اگر ابزار شما به شدت زنگ زده است (اگر سالهاست كه تميز نشده است) شايد لازم باشد مراحل ۱ و ۲ را دوباره تكرار كنيد تا بتوانيد زنگ زدگي را به طور كامل از بين ببريد.
مرحله ۳: آنها خشك كرده و روغن كاري كنيد
هنگامي كه لوازم شما عاري از زنگ زدگي شد، آن را با يك پارچه نرم كاملاً خشك كنيد. به اتصالات و چرخ دنده هاي محوري كه رطوبت به راحتي در آنها جمع مي شود توجه كنيد و آنها را تا آنجا كه ممكن است خشك كنيد. براي جلوگيري از ايجاد زنگ زدگي جديد روي ابزار خود ، چند قطره روغن چند منظوره ۳-IN-ONE روي تيغه و مفاصل بماليد و آنها را با يك پارچه تميز كنيد تا روغن پخش شود. سعي كنيد ابزارهاي خود را با كمي روغن چند منظوره ۳-IN-ONE بعد از هر بار استفاده براي از بين بردن كثيفي و افزودن يك پوشش محافظ در انبار پاك كنيد.
كليد داشتن ابزارهاي تميز ، خشك نگه داشتن آنها و روانكاري خوب آنهاست.


چگونه مي توان زنگ زدگي را از ابزارهاي بزرگتر پاك كرد؟

براي ابزارهايي كه در شيشه جا نمي شوند ، مانند بيل و دستگاه هاي برش پرچ، مي توانيد ابزار را در يك سطل ۵ گالني پر از سركه تميز كننده يا سركه سفيد فرو كنيد. اين همان روشي است كه در مراحل ۱ و ۲ بالا ذكر شده است،  يا مي توانيد سركه را روي آنها اسپري كنيد ، سپس يك حوله آغشته به سركه را محكم دور قسمت زنگ زده (مانند تيغه بيل) بپيچيد. ابزار حوله اي را در يك كيسه پلاستيكي قرار دهيد، آن را شل ببنديد و بگذاريد ۲۴ ساعت در محل بماند. (كيسه به مرطوب نگه داشتن حوله كمك مي كند و از نشت آن به سطح شما جلوگيري مي كند.)تا آن زمان زنگ زدگي بايد بيشتر حل شود و بقيه را مي توان به راحتي با يك تكه تميز كننده پاك كرد. آنها را بشوييد تا هرگونه پودر زنگ زدگي و سركه از بين برود، سپس آن را كاملاً خشك كنيد و قبل از ذخيره ، يك لايه نازك از روغن چند منظوره ۳-IN-ONE بماليد.
تفاوت بين تميز كردن سركه و سركه سفيد چيست؟


آيا مي دانيد نوعي سركه وجود دارد كه به طور خاص براي از بين بردن چربي ، آلودگي و ساير بقاياي روي سطوح فرموله شده است؟


سركه تميز كننده، همانطور كه گفته مي شود، ۶ درصد اسيديته دارد ، در حالي كه سركه سفيد (آنچه در آشپزخانه استفاده مي كنيد) ۵ درصد اسيديته دارد. اين ممكن است تفاوت چنداني به نظر نرسد، اما اين ۱ درصد اضافي در واقع تميز كردن سركه را ۲۰ درصد قوي تر مي كند.در حالي كه بسياري از اسيدها در از بين بردن زنگ زدگي موثر هستند ، سركه (اسيد استيك) يك محصول ارزان قيمت و مفيد براي نگه داشتن است. تميز كردن با  جالب است زيرا سريع عمل مي كند (به ويژه در زنگ هاي بسيار سنگين و سرسخت)، اما سركه سفيد نيز براي اين ار بد نيست. از هر آنچه در دسترس شماست، استفاده كنيد.


چرا سركه زنگ زدگي را به خوبي از بين مي برد؟

وقتي ابزار زنگ زده خود را در سركه خيس مي كنيد، واقعاً چه اتفاقي مي افتد؟
در اينجا چگونه علم آن را توضيح مي دهد.
۳CH3COOH + FeOOH ⟶ Fe (CH3COO) 3 + 2H2O
اين بدان معناست كه CH3COOH (استيك اسيد، كه حاوي سركه است) با FeOOH (زنگ زدگي) واكنش مي دهد و باعث ايجاد Fe (CH3COO) 3 مي شود كه در غير اين صورت به نام استات آهن (III) شناخته مي شود ، كه محلول در آب است.اين باعث مي شود كه زنگ زده شود و از سطح فلز خارج شود. اگر تعجب كرده ايد كه چرا سركه پس از خيس خوردن بسيار زنگ زده به نظر مي رسد، به اين دليل است كه مي بينيد استات آهن در آن شناور است.سركه به خودي خود ابزار را تميز نمي كند، فقط زنگ زدگي را از بين مي برد-به همين دليل مهم است كه بعد از آن از روغن مانند ۳-IN-ONE براي تميز كردن و محافظت از پايان استفاده كنيد.

بيشتر بخوانيد: فرز چيست؟ دستگاه فرز چه كاربردي دارد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.