راهكارهاي مراقبت از ابزارهاي نجاري

۱۲ بازديد

آموزش نگهداري از ابزارآلات نجاريابزارهاي نجاري مانند كودكان شما هستند و نياز به توجه و مراقبت دارند. اگر از آنها به خوبي مراقبت نماييد، طول عمر و دوام بالايي خواهند داشت. براي اين منظور، لازم نيست كارهاي زيادي انجام دهيد تا مطمئن شويد در وضعيت مطلوبي قرار دارند. برخي از كارهايي كه شما بايد انجام دهيد شامل نگهداري و تميز كردن مناسب است. همچنين، شما بايد به طور مرتب آنها  را بازرسي و روغن كاري كنيد. و در نهايت به دستور العمل هايي كه در اين مقاله آمده است، توجه نماييد. نگهداري و ذخيره درست، سبب مي شود تا آنها سالها براي شما مثل روز اولشان كار كنند.
ذخيره سازي
اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه عادت كنيد  وسايل خود را بعد از استفاده در مكان مناسبي كه براي آنها در نظر گرفته ايد، قرار دهيد. در واقع ذخيره سازي درست اولين و مهترين نكته اي است كه در حفظ و نگه داري آنها حائز اهميت است. اطمينان حاصل كنيد كه كليه وسايل و تجهيزات نجاري را در مكان هاي مناسب ذخيره مي كنيد. در ضمن وسايلي را كه همراه بسته ها يا جعبه ها هستند در مكان هاي مشخص شده خود نگه داريد.براي نگه داشتن ابزارهايتان از يك باكس يا جعبه استفاده نكنيد و اين عادت نادرست را كنار بگذاريد. تمام وسايل و تجهيزات را در يك جعبه پر نكنيد.  در واقع هر كدام از آها را درون جعبه مخصوص به خود قرار دهيد و در ضمن، به خاطر داشته باشيد كه مراقبت از جعبه به اندازه مراقبت از ابزار مهم است.
نكته ديگر كه بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه رطوبت مي تواند تجهيزات نجاري شما را خراب كند. به همين دليل  وسايل خود را از مكان هاي مرطوب دور نگه داريد. ايده خوبي كه به شما پيشنهاد مي كنيم، آويزان كردن و سازماندهي آنهاست. براي اين كار مي توانيد يك قفسه روي ديوار خود بسازيد و هر وسيله را در جاي مشخصي قرار دهيد.
تميز كردن
نكته دوم تميز كردن وسايل دستي و ابزارآلات برقي است. براي تميز كردن وسايل برقي ممكن است به كمپرسور هوا احتياج داشته باشيد. اما چون سر و صداي زيادي به همراه دارد بهتر است از دستگاه بلوور كمك بگيريد. و اگر هيچ كدام از اينها در دسترس نبودند، مي توانيد با يك پارچه و آب صابون سطح وسايلتان را تميز كنيد. قطعات ممكن است نياز به روغن كاري داشته باشند. اين كار را با روغن با كيفيت انجام دهيد.در مورد ابزارآلات دستي نيز بايد گفت، آنها را با آب و صابون تميز كنيد. پس از شستن آنها به درستي خشك كنيد.  از خشك كردن وسايل خود غافل نشويد زيرا ممكن است منجر به زنگ زدگي شود. از طرف ديگر دسته آنها بايد با روغن كتان پاك شود زيرا اين روغن دستگيره ها را سالم نگه مي دارد و ظاهر خوبي به آنها مي بخشد.
بازرسي و ترميم
در مرحله اول، آنهايي كه  داراي شكاف، ترك خوردگي و … هستند، بازرسي كنيد و در صورت لزوم آنها را ترميم نماييد. اگر شكاف و ترك خوردگي واقعاً بزرگ است و امكان ترميم وجود ندارد، براي خودتان ابزاري جديد خريداري كنيد.دومين كاري كه مي بايست انجام دهيد اين است كه مراحل اوليه زنگ زدگي را بررسي كنيد. اگر زنگ زدگي عميق نيست و امكان برطرف كردن آن وجود دارد، فورا اين كار را انجام دهيد.
تيز كردن
نكته بعدي كه بايد به آن توجه كنيد، كند بودن وسايل شماست. اين ايده خوبي است كه هر شش ماه يكبار تمام ابزارهاي مورد نياز خود را تيز كنيد. پس از آن به ابزارهاي شارژي، برقي خود توجه كنيد. آنها به روغن كاري و مراقبت منظم نياز دارند. همواره به خاطر داشته باشيد كه اگر چه نگهداري و بازرسي زمان بر و شايد خسته كننده باشد اما هزينه تعميرات و يا خريد ابزاري جديد بسيار پرهزينه خواهد بود.
روغن كاري
روغن كاري براي افزايش طول عمر ابزارها امري ضروري است. روغنكاري ابزار دستي بسيار ساده است اما براي ابزارهاي قدرت، كمي پيچيده تر مي باشد. چرا كه قطعات زيادي دارند. اگر وسايل برقي را روغن كاري نكنيد ممكن است دچار نقص شوند، و هزينه تعمير زيادي روي دستتان بگذارند. بنابراين مرتباً اين كار را انجام دهيد.
نكته حائز اهميت اين است كه قبل از روغنكاري، حتما دفترچه راهنماي محصول را مطالعه نماييد. ممكن است قطعاتي وجود داشته باشند كه نبايد آنها را روغن كاري كنيد. ممكن است شما با اين كار،آسيب بيشتري به آن وارد نماييد.
مطالعه دفترچه راهنما 
آخرين چيزي كه در مورد حفظ ابزارهاي چوبي خود بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه دفترچه راهنماي هر محصول را به درستي مطالعه نموده و نكات و دستور العمل هاي ذكر شده در آن را رعايت نماييد. در واقع دفترچه راهنما چيزي است كه شما بايد مرتبا از آن استفاده نموده و همواره آن را در دسترس نگه داريد.
نتيجه
نجاري، يك هنر است و يك هنرمند بايد بداند كه چگونه بايد از وسايل و تجهيزات خود به درستي مراقبت و نگه داري نمايد، تا طول عمر و دوام بالايي داشته باشند.

بيشتر بخوانيد: دستگاه شيپر چيست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.